1. Bądź wierny swojemu słowu i realizuj swoje działania
Celem budowania zaufania jest to, aby inni wierzyli w to, co mówisz. Pamiętaj jednak, że budowanie zaufania wymaga nie tylko dotrzymywania obietnic, które składasz, ale również nie składania obietnic, których nie jesteś w stanie dotrzymać.
Dotrzymywanie słowa pokazuje innym, czego od nich oczekujesz, a z kolei oni będą bardziej skłonni traktować cię z szacunkiem, rozwijając w ten sposób dalsze zaufanie.
2. Naucz się, jak skutecznie komunikować się z innymi
Słaba komunikacja jest głównym powodem, dlaczego związki się rozpadają. Dobra komunikacja obejmuje bycie jasnym co do tego, do czego się zobowiązałeś lub nie i co zostało uzgodnione.
Budowanie zaufania nie jest pozbawione ryzyka. Polega na tym, że zarówno Ty, jak i inni podejmują ryzyko, aby udowodnić swoją wiarygodność. Aby to osiągnąć, kluczowa jest skuteczna komunikacja. Bez niej może się okazać, że wiadomości, które zamierzałeś wysłać, nie są tymi, które są odbierane.
3. Przypomnij sobie, że budowanie i zdobywanie zaufania wymaga czasu
Budowanie zaufania to codzienne zobowiązanie. Nie popełniaj błędu polegającego na oczekiwaniu zbyt wiele zbyt szybko. Aby zbudować zaufanie, najpierw rób małe kroki i podejmuj małe zobowiązania, a potem, w miarę jak zaufanie będzie rosło, będziesz miał większą swobodę w podejmowaniu i przyjmowaniu większych zobowiązań. Obdarzaj zaufaniem, a z reguły otrzymasz w zamian zaufanie.
4. Poświęć czas na podjęcie decyzji i zastanów się, zanim zaczniesz działać zbyt szybko
Podejmuj tylko takie zobowiązania, na które z przyjemnością się zgadzasz. Miej odwagę powiedzieć „nie”, nawet jeśli kogoś to rozczaruje. Jeśli zgodzisz się na coś i nie będziesz w stanie tego dotrzymać, wszyscy zainteresowani będą w gorszej sytuacji.
Jasno określaj, co masz na głowie, i pilnuj swoich zobowiązań. Bycie zorganizowanym jest niezbędnym elementem budowania zaufania do rodziny, przyjaciół i współpracowników. Umożliwia podjęcie jasnej decyzji, czy zgodzić się na prośby o poświęcenie swojego czasu i energii.
5. Doceniaj relacje, które masz – i nie bierz ich za pewnik
Zaufanie często wynika z konsekwencji. Największym zaufaniem darzymy osoby, które są przy nas konsekwentnie w dobrych i złych czasach. Regularne pokazywanie komuś, że jesteś przy nim, to skuteczny sposób na budowanie zaufania.
6. Rozwijaj swoje umiejętności zespołowe i bierz otwarty udział
Kiedy bierzesz aktywną rolę w zespole i wnosisz wkład, ludzie są bardziej skłonni szanować i ufać ci. Jest to również niezbędne podczas budowania zaufania w zespole, aby pokazać swoją gotowość do zaufania innym.
Świadczy o tym otwartość i chęć wniesienia wkładu i zaangażowania się. Innymi słowy, bierz pod uwagę to, co mówią inni, pokazuj, że aktywnie słuchasz, proponuj swoje przemyślenia i informacje zwrotne w sposób pełen szacunku i pokazuj, że chcesz być częścią zespołu.
7. Zawsze bądź szczery
Wiadomość, którą przekazujesz powinna być zawsze, zawsze prawdą. Jeśli zostaniesz przyłapany na kłamstwie, nieważne jak małym, Twoja wiarygodność zostanie zmniejszona.
8. Pomagaj ludziom, kiedy tylko możesz
Pomaganie innej osobie, nawet jeśli nie daje Ci to żadnej korzyści, buduje zaufanie. Autentyczna życzliwość pomaga budować zaufanie.
9. Nie ukrywaj swoich uczuć
Bycie otwartym na temat swoich emocji jest często skutecznym sposobem na budowanie zaufania. Ponadto, jeśli ludzie wiedzą, że ci zależy, są bardziej skłonni ci zaufać.
Inteligencja emocjonalna odgrywa rolę w budowaniu zaufania. Przyznanie się do swoich uczuć, wyciągnięcie wniosków, które przeważają i podjęcie produktywnych działań oznacza, że nie będziesz zaprzeczać rzeczywistości – to klucz do budowania zaufania.
10. Nie zawsze promuj siebie
Uznanie i docenienie odgrywa ważną rolę w budowaniu zaufania i utrzymywaniu dobrych relacji. Dostrzeganie i docenianie wysiłków innych świadczy o twoim talencie przywódczym i umiejętności pracy w zespole oraz zwiększa zaufanie, jakim darzą cię inni.
Z drugiej strony, jeśli ludzie nie okazują uznania za dobry uczynek, sprawiają wrażenie egoistów. Samolubstwo niszczy zaufanie.
11. Zawsze rób to, co uważasz za słuszne
Robienie czegoś wyłącznie dla aprobaty oznacza poświęcenie własnych wartości i przekonań. To obniża zaufanie do siebie, swoich wartości i przekonań. Robienie zawsze tego, co uważasz za słuszne, nawet jeśli inni się z tym nie zgadzają, sprawi, że inni będą szanować Twoją uczciwość.
Co ciekawe, budując zaufanie, musisz być skłonny do tego, by czasem zdenerwować innych. Ludzie zazwyczaj nie ufają tym, którzy po prostu mówią to, co myślą, że inni chcą usłyszeć.
12. Przyznaj się do swoich błędów
Kiedy próbujesz ukryć swoje błędy, ludzie wiedzą, że jesteś nieuczciwy. Będąc otwartym, pokazujesz swoją wrażliwą stronę, a to pomaga budować zaufanie z innymi ludźmi.
Dzieje się tak dlatego, że postrzegają Cię jako osobę bardziej podobną do nich – każdy popełnia błędy. Jeśli będziesz udawać, że nigdy nie popełniasz błędów, utrudnisz innym zaufanie do Ciebie, ponieważ stworzyłeś niepotrzebną różnicę między wami. Kiedy wszystko, co dana osoba widzi to „doskonałość”, którą projektujesz, prawdopodobnie nie będzie ci ufać.